V květnu jsme se zapojili do Měsíce školních zahrad. První výzvu s názvem „Křída dává křídla“ jsme plnili na školní zahradě. Děti navzájem spolupracovaly. Použily konvičky s vodou, jimiž děti vytvořily louže. Barevnými křídami zkoušely kreslit na sucho i do navlhčeného povrchu, kolem louží a jiné pokusy. Děti zajímalo, proč se to děje, že suchou a mokrou křídou se kreslí jinak. Povídali jsme o koloběhu vody. Svítilo ten den sluníčko, a tak měly možnost pozorovat, jak se voda v průběhu dopoledne postupně vypařuje a kaluž mění svoji velikost a tvar. Toto děti velmi zaujalo.
Další byla „Ruce v blátíčku“. Pro některé děti byla činnost přirozená, pustily se do ní s vervou. Pro jiné byla opravdu výzvou překonání sama sebe – nebát se ušpinit. Děti pracovaly na školní zahradě ve věkově smíšených skupinkách. Postupně se ,,odvázaly“ a užily si míchání a patlání hlíny s přidáváním hoblin. Snažily se přidat vody ,,akorát“, aby šlo hnízdo uplácat. Povídali jsme u toho o ptáčcích, jak a proč si hnízda staví. Hotové práce jsme vystavili na zahradě. Další den děti doplnily skořápky z vajíček, které před tím dle vlastní fantazie nabarvily. Vymýšlely vlastní jména pro ptáčky a jmenovaly i ty, l
„ Malý nebo velký“ jsme plnili jedno dopoledne při pobytu venku. Cestou k lesu jsme sbírali různé šišky, klacíky, kameny. V lese pak pokládali na obrázky s rozdílem třech velikostí a děti následně podle přírodnin stupňovaly přídavná jména. znázorněné např. velké jako slon, malé jako mravenec apod. Dále jsme hledali různé materiály znázorněné např. velké jako slon, malé jako mravenec apod. různě těžké (list, kámen) a porovnávali jsme rozdíly. Ve školce jsme v kruhu společně vše shrnuli (s použitím obrázků, hádanek, otázek).
Před výzvou „Létající barvy“ postupně děti nosily skořápky od vajíček. Ve školce jsme společně vyrobili barvy a skořápky jimi naplnili. Na školní zahradě jsme na zeď umístili velkou plochu papíru, děti se pak do ní po jednom strefovaly. Vzniklý obraz jsme pak prohlíželi a vymýšleli, jak by se mohl jmenovat. Fantazie byla veliká a následně jsme jej pověsili v šatně pro rodiče.
Také jsme vzali fotoaparát a lupy a prozkoumávali školní zahradu z různých míst při výzvě „Průzkumník zahradní“. Vybírali jsme oblasti, ve kterých se jinak moc nezdržujeme, například na zídce mezi stromy, mezi vrbičkami, za domečkem, na svahu. Děti vyhledávali hmyz, broučky, malé rostlinky, kamínky apod. Následovalo rozhodování, které místo se jim nejvíc libí a co by tam mohlo být.
Při výzvě „Ranní ptáče“ jsme se hned ráno sešli na školní zahradě. Vnímali jaké to je brzo ráno venku (počasí, teplota, příroda, zvuky, vůně..) Lupou pozorovali (kapičky rosy, pavučinky apod.) Poslouchali zpěv ptáčků a hledali, odkud zvuk přichází. Povídali jsme si, kde asi žijí a jak si staví hnízda.
Dopoledne jsme do školky pozvali rodiče na Picnic. Maminky se nabídly, že přinesou všelijaké občerstvení a dobroty. Přinesly buď hotové anebo ovoce a zeleninu, kterou jsme dále s dětmi zpracovali (krájeli, napichovali na špízy, ozdobili talíře). Spolu s rodiči jsme venku na dekách potom hodovali a ochutnávali.
K výzvě „Zahradní lázně“ jsme vybrali Den matek, kdy jsme maminky pozvali odpoledne do školky. Přichystali jsme pro ně vystoupení a dárečky, ale také něco pro jejich opečovávání a odpočinek. Na zahradě byla připravena zákoutí s kadeřnickými stolky se všemi potřebnými pomůckami, péče o nehty s barevnými laky, umělými nehty. Společně s maminkami vymýšleli, co vše by šlo ještě použít na ozdobu nehtů (sedmikrásky, lístky z kytiček) a tvoření z keramické hlíny.
„Maminko, tatínku zastav se na chvilku“ na zahradě naší školy. Tam byli seznámení s tím, že s nadšením a často provádíme s dětmi různé činnosti venku. A děti by rády dnes rodiče přizvali na pomoc. Byla připravená stanoviště s různým přírodním materiálem, bavlnkami, nářadím, kde děti s rodiči vyráběly, přitloukaly, řezaly, namotávali, lepily. Vznikaly různé domečky, šneci, tunely v pískovišti a jiné výrobky.
Další dopoledne jsme uspořádali „Ohníček s rodiči“. Spolu s dětmi si pochutnali na párku v rohlíku a poté jsme šly hledat ve skupinkách stezku s přichystanými úkoly. V cíli byl přichystaný úkol také pro rodiče a to činnost, kterou si už před tím děti vyzkoušely na školní zahradě a to hod naplněnými skořápkami. Zahráli jsme si na přání dětí „Na čápa“ a nakonec ještě hledali překvapení s dobrotami
Na den „Otevírání studánek“ jsme šli k potůčku vybaveni lopatkami, kyblíčky, sítky a jiným náčiním. Čistili jsme potůček od naplavenin, klacíků, aby voda mohla volné protékat. Pozorovali jsme jí, jak teče přes kameny a hledali vodní živočichy. Pouštěli věnečky s kytiček po vodě, stavěli různé mosty přes vodu a hráze z kamínků. Dopoledne si děti moc užily.
Do košíku jsme vzali různé druhy semínek a vyrazili s dětmi k lesu, kde je vlhko a hlína na „Výrobu semínkových koulí. Z hlíny a semínek jsme zpracovali koule, ty jsme pak vzali s sebou zpět na školní zahradu a nechali je k pozorování na různých koutech zahrady. Pojdťe za pokladem
Připravili jsme dětem cestu při výzvě „Pojďte za pokladem“ plnou úkolů a aktivit. Věnovali jsme tomu celé jedno dopoledne a šli cestou k lesu. Děti hledaly fáborky a stanoviště s úkoly, které plnily přímo na místě. Byly připraveny úkoly zvlášť pro mladší i starší děti z oblasti pohybové, řečové, kreativní, tvořivé, fantazijní i zaměřené na matematické představy. V cíli našly poklad s překvapením a něco na zub. Děti plnily úkoly s vervou a celé dopoledne si užily s nadšením.
Na naší zahradě a v přírodě trávíme hodně času, užíváme si ji v každém počasí. Podařilo se nám splnit všechny výzvy a s dětmi i s rodiči jsme si každou užili. Projekt byl velmi inspirativní a určitě společně s dětmi vymyslíme ještě další aktivity.








